czwartek, 14 czerwca 2018

"Imperium na piasku" Kayla Olson

Tytuł: Imperium w piasku
Tytuł oryginału: Sandcastle Empire
Autor: Kayla Olson
Seria/cykl: (tom 1)
Data premiery: 23.05.2018 
Wydawnictwo: Młody Book
Liczba stron: 472

Przed wojną życie siedemnastoletniej Eden było łatwe – klimatyzacja, lody trzy razy dziennie, długie dnie spędzane na plaży. Ale gdy wybuchła rebelia, wszystko się zmieniło. 
Władzę na Ziemi przejęła Wataha,  a totalitaryzm nowych przywódców doprowadził do uwięzienia i zamordowania tysięcy ludzi. Eden pozbawiono wszystkiego, co kochała: zabito jej rodzinę i przyjaciół, zniszczono dom, a ją uwięziono. Ale dziewczyna nie ma zamiaru się poddać.  Zrobi wszystko, żeby dostać się na legendarną wyspę, która jest siedzibą ruchu oporu. To miejsce zwane Azylem może się okazać znacznie groźniejsze niż świat, od którego Eden uciekła, ale dziewczyna wie, że musi tam dotrzeć, by odzyskać wolność. 



"Ileż bym dała, by mieć przy sobie ludzi, których kocham i którym ufam. Takich, którzy pomogliby mi kierować nie tylko łodzią, ale i życiem."


Jestem pewna, że część z Was zastanawiała się jak będzie wyglądać nasze życie w przyszłości. Ja wiele razy myślałam na temat tego co nas czeka i widząc jak bardzo rozwija się technika stwierdzam, że postęp nie będzie niczym dobrym. W swoim przekonaniu utwierdzają mnie powieści dystopijne i postapokaliptyczne, po które ostatnio z chęcią sięgam. Jedną z ostatnich przeczytanych przeze mnie jest "Imperium na piasku" Kayli Olson.

Opis na okładce daje nam delikatny zarys tego co nas czeka biorąc do rąk książkę, ale muszę wspomnieć o innych ważnych kwestiach, które Was zainteresują. Więzienia, w których przetrzymywano ludzi, były niczym innym jak łagrami w świecie współczesnym. Członkowie różnych klas społecznych byli zmuszani do ciężkiej pracy, a warunki towarzyszące im na co dzień były nieludzkie. Wataha odpowiedzialna za cały chaos wciąż werbowała w swoje szeregi ludzi, którzy zrobiliby wszystko, byleby zasmakować normalnego życia. Często jednak ta decyzja oznaczała znęcanie się nad innymi lub brutalne mordowanie.

Pewnego dnia w łagrze wybucha zamieszanie, będące jedyną szansą na ucieczkę dla młodziutkiej Eden. Dziewczyna nie jest jedyną decydującą się na ten ruch. Towarzyszące jej Hope, Finnley i Alexa wspólnymi siłami kradną łódź i próbują odnaleźć wyspę, którą ojciec Eden wskazał jako wyspę wolności. Jednak gdy docierają na miejsce po jakimś czasie bez żadnego śladu przepada jedna z towarzyszek. Aby ją odnaleźć zapuszczają się wgłąb dżungli, co rusz wystawiającej je na różne próby. Dziewczynom grozi niebezpieczeństwo, a także wróg, którego nigdy nie przypuszczały spotkać na wyspie...

Są takie książki, których recenzje pisze się bardzo trudno i nie jest to spowodowane moją niechęcią do lektury. "Imperium na piasku" to książka tak dobra, że nie wiem od czego zacząć, aby wyrazić mój podziw dla autorki. Z pewnością jej czarna wizja przyszłości jest przerażająca, ale dla mnie jednocześnie fascynująca. Kayla Olson bowiem wykreowała świat, w którym parę przycisków na klawiaturze komputera może sterować ogromną ilością osób, zastrzyki mogą decydować o tym kim się jest, a ogólnie rozwój nauki sprowadza więcej zła niż dobra. To tylko przykłady, których jest dużo więcej. Wyobraźnia autorki jest tak rozbudowana, że czytając książkę co chwila byłam zaskakiwana jakimiś rzeczami.

Spodobało mi się to, że powieść została podzielona na krótkie rozdziały. Dzięki temu "Imperium na piasku" czytało mi się bardzo szybko i z zainteresowaniem przerzucałam strona za stroną. Końcówki rozdziałów raz były spokojne, a innym razem wprawiały mnie w osłupienie. Ta nieprzewidywalność względem akcji jest zdecydowanym plusem książki. Gdy myślimy, że wszystko jest na dobrej drodze następuje zwrot wydarzeń i wszystko się zmienia. Akcja przy tym pędzi tak szybko, że wiele razy zamykałam książkę, aby ochłonąć i uporządkować myśli kłębiące się w mojej głowie jak szalone.

Co do bohaterów, to według mnie zostali naprawdę świetnie wykreowani! Są wyraziści, odważni, trzeźwo myślący i sympatyczni. Szczególnie polubiłam główną postać - Eden, którą poznajemy najbardziej ze wszystkich przez narrację. Została ona poprowadzona w liczbie pojedynczej i w czasie teraźniejszym. Znamy więc wszystkie myśli Eden i na bieżąco obserwujemy jej działania. Dziewczyna mimo trudnej przeszłości znajduje siłę, aby walczyć nie tylko o swoją utraconą wolność, ale także innych ludzi. Jednak czy wystarczy jej siły, aby zmierzyć się z największym wrogiem?

Nie mogę pominąć również języka, użytego w książce. W przypadku gdy powieść tłumaczona jest z innego języka na polski, to jej twórcą jest nie tylko pisarz, ale również tłumacz. Słowa użyte w lekturze są naprawdę piękne! Nie są proste i zwyczajne, lecz wyrafinowane. Autorka często wplata metafory związane z życiem, wolnością, miłością, rodziną i wieloma innymi aspektami człowieczeństwa. To ubarwia całość i zmusza czytelnika do głębszej refleksji. Tłumaczki natomiast postarały się o to, aby tłumaczenie było zrozumiałe i miało sens. 

Zamykając swój egzemplarz pomyślałam: "natychmiast muszę mieć kolejną część!". Nie potrafię nawet wymienić wszystkich emocji, które towarzyszyły mi czytając "Imperium na piasku". Na koniec wzruszyłam się... Chyba zbyt mocno przeżywałam losy bohaterów. Jeżeli jeszcze jakimś cudem nie znacie tej książki, to musicie jak najszybciej to nadrobić! Miło jest wiedzieć, że nie tylko okładka jest fantastyczna! Dodatkowo mam świetną informację: w produkcję ekranizacji zaangażowała się firma producencka Leonarda Di Caprio, więc możemy spodziewać się filmu na podstawie powieści Kayli Olson.


Za możliwość przeczytania książki serdecznie dziękuję wydawnictwu

25 komentarzy:

  1. Ja uwielbiam ten stan, gdy przeżywam losy bohaterów bardzo mocno. Zapisuję sobie ten tytuł na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również to uwielbiam! Wtedy mam wrażenie, że jestem wewnątrz książki, razem z bohaterami :)
      Koniecznie przeczytaj ten tytuł :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Szczerze mnie zaciekawiłaś tą książką :-) Zapisuję na listę :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy! Na taki efekt liczyłam :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Mówiłam na insta, że ta ksiązka wciąga i jest świetna! miałam rację, bo tak jest. Bardzo mi się podobała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie miałaś rację! Jestem więc pewna, że czekasz na kontynuację z taką samą niecierpliwością jak ja :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Słyszałam już wiele dobrego o "IMperium na piasku" i bardzo mnie ciągnie do tej kiążki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Więc czytaj jak najszybciej! *.* Ta powieść jest absolutnie rewelacyjna :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Książkę mam w swoich planach. Są to zdecydowanie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cudnie! Skoro to Twoje klimaty, to jestem pewna, że Ci się spodoba :*
      Pozdrawiam!

      Usuń
  6. Bardzo się cieszę, że książka Ci się podobała! :D
    Ja również poczułam się zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No to świetnie! Nie pozostaje nic innego, tylko czytać :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tej pozycji, ale zapowiada się naprawdę dobrze, więc zapisuje sobie ten tytuł! :D

    http://biblioteka-wspomnien.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest nie tylko dobrze... Jest genialnie! Serio <3 Powieści dystopijne zdecydowanie wpisują się w moje gusta czytelnicze :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Ciekawi mnie ta książka! Ale moja lista do przeczytania jest tak długa, że nie wiem, czy znajdę na tą czas :(

    Zabookowany świat Pauli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj znajdziesz, znajdziesz :* Jestem co do tego pewna! :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  9. "Imperium na piasku" brzmi naprawdę dobrze, a ja jako zjadaczka książek dystopijnych koniecznie muszę się z nią zapoznać. Ciekawa jestem, jakie wrażenie wywrze na mnie taka wizja przyszłości.

    Pozdrawiam ♥

    bookmania46.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytaj i pisz recenzję ;* Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii ^^
      Pozdrawiam!

      Usuń
  10. Książka zapowiada się ciekawie, muszę po nią sięgnąć ;)
    Pozdrawiam, Weronika ♥
    pasjeweroniki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Okej, kupiłaś mnie. Biorę tę książkę! Okładka piękna <3

    Buziaki,
    Książkowa Przystań

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! ;*
      A okładka rzeczywiście jest piękna <3
      Pozdrawiam!

      Usuń
  12. Wcześniej mało słyszałam o tej książce i jakoś nie byłam szczególnie zainteresowana. Teraz już wiem, że to historia dla mnie :D Uwielbiam ciekawe wizje przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja ogromnie polubiłam taki typ książek i te wizje przyszłości, ale jednocześnie mnie przerażają :o :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  13. Jakoś nieszczególnie ciągnie mnie do tej książki. Niestety nie są to do końca moje klimaty, a i recenzja dziewczyn z kanału Bestselerki nieco ostudziła moje ewentualne, nikłe i tak już chęci :D

    Pozdrawiam serdecznie, dziewczyna z książkami

    OdpowiedzUsuń