niedziela, 3 kwietnia 2016

"Harry Potter i Kamień Filozoficzny" J.K. Rowling

Tytuł: Harry Potter i Kamień Filozoficzny
Tytuł oryginału: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Autor: J.K. Rowling
Seria/cykl: Harry Potter
Data premiery: 1997
Wydawnictwo: Media Rodzina
Liczba stron: 324


     Harry Potter to sierota i podrzutek, od niemowlęcia wychowywany przez ciotkę i wuja, którzy podobnie jak ich syn Dudley traktowali go jak piąte koło u wozu. Pochodzenie chłopca owiane jest tajemnicą, jedyna pamiątka z przeszłości to zagadkowa blizna na jego czole. Skąd jednak biorą się niesamowite zjawiska, które towarzyszą nieświadomemu niczego Potterowi? Wszystko wyjaśni się w jedenaste urodziny chłopca, a będzie to dopiero początek Wielkiej Tajemnicy...


     Próbuję sobie przypomnieć od kiedy uwielbiam Harrego Pottera, ale nie potrafię. Chyba najprościej napisać, że uwielbiam go od zawsze. Zaczęło się od filmów, które oglądałam wraz z rodzinką w telewizji. Bardzo mi się podobały i kiedy tylko dowiedziałam się, że w szkolnej bibliotece są książki o tym małym czarodzieju, od razu do niej pobiegłam, by wypożyczyć pierwszą część. Było to dość dawno temu i dużo szczegółów "wyleciało" mi z głowy. Postanowiłam więc jeszcze raz przeczytać tę książkę, aby ją sobie odświeżyć.
     
       Serię o Harrym Potterze zna chyba każdy. Jest tak popularna, że nawet jeżeli ktoś jej nie czytał, to na pewno oglądał filmy lub cokolwiek o niej słyszał. Najlepsze w niej jest to, że nie ma żadnych ograniczeń wiekowych. Może ją czytać mały czytelnik, ale także dorosły. Zauważyłam, że gdy czytałam książkę "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" po raz pierwszy, umknęło mi dużo ważnych szczegółów. Wydaje mi się, że było to spowodowane tym, że po prostu byłam za mała i jeszcze wielu rzeczy nie rozumiałam.


"Trzeba być bardzo dzielnym, by stawić czoło wrogom, ale tyle samo męstwa wymaga wierność przyjaciołom."

         Po śmierci rodziców, Harry Potter mieszkał w komórce pod schodami u Dursleyów. Niestety, nie traktowali go zbyt dobrze a już samo mieszkanie w ciasnej komórce o tym świadczy. Oprócz tego chłopiec musiał nosić za duże ubrania po swoim grubszym, brutalnym kuzynie, był poniżany przez wuja i ciotkę, a wszyscy domownicy traktowali go jak służącego. Harry nie wiedział jednak, że gdzieś w magicznym świecie jest bardzo znany, za sprawą tego, że jako jedyny przeżył śmiertelne zaklęcie, rzucone z różdżki czarnoksiężnika zwanego Voldemortem. 
     
       Wszystko zmieniło się, gdy do Harrego zaczęły przychodzić listy ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa Hogwart. Wuj Vernon próbował różnych sposobów, aby nie dostały się w ręce chłopca. Pewnego dnia do chatki na środku morza (w której wuj próbował ukryć małego czarodzieja przed niechcianymi listami) przybył Hagrid. Był on gajowym w Hogwardzie i to on przyniósł chłopca do domu Dursleyów 10 lat wcześniej. Opowiedział Harremu o rodzicach, o tym kim jest i rzecz jasna o całym magicznym świecie a także wręczył list, w którym zapisana była nowina o przyjęciu Harrego do Hogwartu.
  
        I tak oto Harry rozpoczął swoją wielką przygodę w magicznym świecie czarodziejów. W szkole zaprzyjaźnił się z Ronem i Hermioną, z którymi próbował rozwiązać tajemnicę Kamienia Filozoficznego. Czy mu się to udało ? Jakie niebezpieczeństwa czekają na małego czarodzieja ?


 "To, co się wydarzyło w podziemiach jest ścisłą tajemnicą, więc, oczywiście, wie o tym cała szkoła. Przypuszczam, że to twoi przyjaciele, panowie Fred i George Weasleyowie są odpowiedzialni za próbę przysłania ci tutaj sedesu."

   "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" jest napisany  prostym, lekkim i zrozumiałym językiem. Jest podzielony na krótkie rozdziały, więc czytało mi się go bardzo przyjemnie. Oprócz tego, na końcu książki znajduje się "Krótki poradnik dla dociekliwych", w którym są dokładnie opisane informacje na temat poszczególnych słów, przedmiotów i osób w świecie magicznym. Według mnie zamieszczenie takiego poradnika to był strzał w dziesiątkę, ponieważ możemy dowiedzieć się z niego wielu interesujących ciekawostek. 

   Spodobało mi się również to, że dzięki opisom Pani Rowling, mogłam sobie wyobrazić cały magiczny świat. Pomógł mi w tym też film, który oglądałam już bardzo dużo razy, więc pamiętałam wiele szczegółów. Niektóre wątki zostały pominięte w filmie i zagłębiając się w książkę czytałam je z większym zainteresowaniem. Były też momenty, że śmiałam się czytając na przykład, co znowu zmajstrowali bracia Weasley. Bardzo ich polubiłam i oprócz trójki głównych bohaterów, to właśnie Fred i George Weasley skradli moje serce. Pozostali bohaterowie również byli ciekawi i zostali genialnie wykreowani.


     Zachęcam do przeczytania Harrego Pottera. Myślę, że każdy mol książkowy musi mieć tę pozycję na swojej liście przeczytanych książek. Ja jestem zakochana w świecie, który stworzyła J.K. Rowling i już niedługo wezmę się za przeczytanie jeszcze raz pozostałych książek z tej serii.



10/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz