niedziela, 6 listopada 2016

Poznaj bliżej: Lucy Maud Montgomery

LUCY MAUD MONTGOMERY


Gdy słyszy się o tej pisarce, od razu na myśl przychodzi wymyślona przez nią bohaterka Ania Shirley. Któż by nie znał tej rudowłosej dziewczynki o wybuchowym temperamencie? Na pewno takich osób jest mało, bo przecież "Ania z Zielonego Wzgórza" jest lekturą szkolną. W swoich powieściach Lucy często zawierała swoje własne doświadczenia, dzięki czemu stawały się bardzo prawdziwe. Autorka jest niezwykle barwną osobowością, której historię warto znać, dlatego dziś zabieram Was w podróż do Kanady na przełomie XIX i XX wieku.


Krótki życiorys


Lucy Maud Montgomery urodziła się 30 listopada 1874 roku w Clifton na Wyspie Księcia Edwarda (Kanada). Była jedyną córką Hugh John'a Montgomery'ego i Clary Woolner Macneill Montgomery. Kiedy miała prawie 2 latka, jej matka zmarła na gruźlicę. Ojciec przeniósł się wkrótce na zachód Kanady, a córkę oddał do adopcji swoim teściom mieszkającym w rybackiej wiosce Cavendish na Wyspie Księcia Edwarda. Niestety, dziadkowie nie potrafili okazać swojej wnuczce troski i uczuć - byli to ludzie o bardzo surowych zasadach. Wsparcia i miłości Maud mogła doświadczyć u siostry zmarłej matki i jej córek. Rodzina Campbell'ów zawsze chętnie gościła dziewczynę. W 1890 roku Montgomery przeniosła się do ojca i do jego rodziny. Nie miała jednak dobrych relacji ze swoją macochą i przyrodnim rodzeństwem. 
Po powrocie w rodzinne strony w 1891 roku ukończyła szkołę powszechną, w 1894 roku skończyła dwuletni kurs nauczycielski i przez cztery lata pracowała w swoim zawodzie. W tym okresie zaręczyła się ze swoim kuzynem, którego nie darzyła zbyt wielkim uczuciem. Mieszkając w wynajętym u państwa Leard'ów mieszkaniu, poznała ich syna Hermana, w którym się zakochała. Wiedziała, że jest to dla niej nieodpowiednia partia, a poza tym zaręczyła się już z kimś innym. Romans przerwała śmierć dziadka Maud w 1989 roku. Pisarka wróciła do rodzinnego domu, by opiekować się swoją babką. Zerwała też zaręczyny. W 1903 roku poznała miejscowego pastora, Evan'a MacDonald'a, w którym zakochała się ze wzajemnością. Para pobrała się po śmierci babki Maud, w 1911 roku. Po ślubie państwo MacDonald przenieśli się do Leaskdale, gdzie Evan objął obowiązki pastora. Urodziło się im trzech synów: Chestera w 1912, Hugh (zmarł po porodzie) w 1914 i Stuarta w 1915 roku. W 1935 roku Evan zrezygnował z bycia pastorem i wraz z żoną wyjechał do Toronto. Lucy Maud Montgomery zmarła 24 kwietnia 1942 roku w Toronto.


Maud w wieku 10 lat

Twórczość


W 1890 roku pisarka odniosła swój pierwszy sukces, bowiem na łamach gazety "The Patriot" ukazał się jej wiersz "On Cape LeForce". W latach 1901-1902 pracowała jako korektorka w gazecie "The Daily Echo" w Halifax. Mieszkając w Cavendish nie przestawała pisać – publikowała swoje opowiadania na łamach wielu kanadyjskich gazet. W ten sposób mogła też zarobić na utrzymanie – w roku 1898 zarobiła 96,88 $, a w 1903 jej dochód z pisania wyniósł już około 500 $. W 1905 roku zaczęła pisać swoją pierwszą powieść pt. "Ania z Zielonego Wzgórza". Maud wysyłała maszynopis do wielu wydawnictw, z negatywnym skutkiem. Niedługo później pewne wydawnictwo podjęło ryzyko. Książkę wydano w 1908 roku i od razu osiągnęła wielki sukces. Powieść została wielokrotnie zekranizowana, a moją ulubioną adaptacją jest film z 1985 roku, z Megan Follows w roli głównej. Nie wyobrażam sobie innych aktorów w roli bohaterów z Avonlea. Lucy Maud Montgomery wydała jeszcze 20 powieści, m.in. cykl o Ani liczący 8 tomów, a także serię o Pat i Emilce, które również zyskały popularność. Wydała też 10 tomów osobistych pamiętników.

"Jutro jest zawsze czyste, nieskalane żadnym błędem."

Ciekawostki


  • Używała tylko swojego drugiego imienia - Maud.
  • W 1935 roku została odznaczona Orderem Imperium Brytyjskiego.
  • W 1943 roku na terytorium Kanady została uznana za "osobę o znaczeniu narodowym i historycznym".
  • Pisarka lubiła nawiązywać korespondencyjne przyjaźnie. Jedną z nich była przyjaźń z starszą pisarką Lucy Lincoln Montgomery z Massachusetts.
  • Inspiracją dla autorki w tworzeniu "Ani z Zielonego Wzgórza" był artykuł w gazecie mówiący o parze, której przez pomyłkę oddano do adopcji dziewczynkę zamiast chłopca, a mimo to zdecydowali się oni ją zatrzymać.
  • Pierwowzorem Ani Shirley była nastoletnia, piękna modelka Evelyn Nesbit, której fotografię Maud znalazła w gazecie.
  • Mark Twain, po przeczytaniu książki nazwał Anię najukochańszym dzieckiem literackim od czasów Alicji w Krainie Czarów.
  • Ostatnia powieść o Ani została napisana przez pisarkę w 1939 roku, czyli na trzy lata przed śmiercią.
  • Avonlea, czyli miejsce w którym rozgrywa się akcja "Ani z Zielonego Wzgórza" i innych części tej serii, to fikcyjna wieś na Wyspie Księcia Edwarda.
  • Farma Campbell'ów, która posłużyła za pierwowzór Zielonego Wzgórza, została odkupiona przez rząd Wyspy Księcia Edwarda i zamieniono ją na muzeum Maud i Ani. 
  • Rodzina pisarki wierzy, że popełniła samobójstwo, biorąc za dużą dawkę leku.
  • Lucy Maud Montgomery zmagała się z wieloma problemami, m.in. z chorobą umysłową jej męża, rozwodem syna, przeżyciami II wojny światowej i własną depresją. 

Starałam się wyszukać jak najciekawsze informacje o życiu jednej z moich ukochanych pisarek. Jej biografia jest o wiele bardziej obszerna, ale skupiłam się na tych podstawowych faktach. Czy wiedzieliście o większości z nich? Jeżeli ktoś chce dowiedzieć się jeszcze więcej, zachęcam to szperania w internecie a także do przeczytania pamiętników pisarki. Mam nadzieję, że kiedyś uda mi się po nie sięgnąć i je przeczytać.
W postach z tego cyklu przedstawiłam Wam życie moich ulubionych autorów: Stephena Kinga, Agathy Christie, J.K. Rowling i Lucy Maud Montgomery. Kogo chcecie, abym opisała następnym razem? Swoje propozycje podawajcie w komentarzach.


źródła:

Pozdrawiam,
Cynthia Ann

18 komentarzy:

  1. Niewątpliwie dzięki "Ani z ..." jest to jedna z moich ulubionych pisarek z dzieciństwa ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy post. Właśnie do mnie dotarło ilu rzeczy nie wiedziałam o tej pisarce. :)
    Zapraszam do siebie!
    http://artgirl12.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że zainteresowałam Cię tym postem :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. Wow, wielu rzeczy nie wiedziałam. W szczególności te ciekawostki mnie zainteresowały.

    OdpowiedzUsuń
  4. To post w sam raz dla mnie, ponieważ to również jedna z moich ulubionych pisarek. Nigdy wcześniej nie interesowałam się zbytnio jej żywotem, a szkoda - bo jak widać był bardzo interesujący!
    A co do ekranizacji - całkowicie się z Tobą zgadzam! Natrafiłam ostatnio na jakiś nowy film....i nieeeee....to już nie jest to samo.... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nawet nie mam zamiaru oglądać innych ekranizacji Ani, niż to z Megan :D Uwielbiam tę aktorkę i pozostałych aktorów, którzy wcielili się w postacie ;)
      Pozdrawiam! :D

      Usuń
  5. Uwielbiam ją. Cieszę się, że przybliżyłaś mi tę autorkę, bo naprawdę wielu rzeczy nie wiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto również samemu poszukać informacji, bo tego jest mnóstwo :D
      Pozdrawiam!

      Usuń
  6. OCH! Jak ja kocham te posty! *.*
    "Ania z Zielonego Wzgórza" to moja dziecięca miłość i planuje odświeżyć ją sobie w niedalekiej przyszłości, a jednocześnie sięgnąć po kolejne tomy, bo jestem szalenie ciekawa dalszych losów Ani.
    O autorce za dużo nie wiedziałam, gdyż w dzieciństwie internetu nie było, a po bibliotekach nie chciało mi się szperać. Chętnie dowiem się o niej jeszcze innych informacji, bo myślę, że jest interesującą postacią. No i te pamiętniki, na które też będę musiała zwrócić uwagę.
    Nie mam pojęcia, o kim mogłabyś napisać w następnej kolejności. Może Tolkien albo jakiś polski autor? Wiem, że na pewno dobrze wybierzesz.

    Buziaki! :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejne tomy są cudowne <3 Musisz po nie sięgnąć ^^
      No i zachęcam Cię żebyś sama też poszperała w poszukiwaniu innych informacji. Nie chciałam rozciągać posta, więc umieściłam tu te fakty najistotniejsze :D
      Oo właśnie, to są dobre pomysły :D Na pewno je uwzględnię. Dziękuję! ;*
      Pozdrawiam i buziaki! ;*

      Usuń
  7. Ania z Zielonaego Wzgórza i wszystkie pozostałe kontynuacje skradły i moje serce. Uwielbiam tą historię!
    Pozdrawiam,
    Zaczytana Wiedźma
    ZaczytanaWiedźma.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również uwielbiam <3 To jedna z serii, które darzę ogromnym sentymentem :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Uwielbiam Anię, to taka przemiła osóbka,
    kiedyś coś słyszałam, że historia autorki i bohaterki jest strasznie podobna, ale że aż tak! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No w sumie jakby się zagłębić to znajdziesz dużo więcej tych podobieństw :D Ja znalazłam, ale tego było za dużo jak na ten post :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  9. Mam wrażenie, że jestem jedyną osobą, która nie przepada za twórczością tej autorki. Wprawdzie czytałam jedynie "Anię z Zielonego Wzgórza" i było to już trochę lat temu, bo w podstawówce, ale pamiętam, że książka nie przypadła mi wtedy zbytnio do gustu. Ale nie można zaprzeczyć, że Ania to bardzo pozytywna postać, co jest aż dziwne, skoro pisarka zmagała się z depresją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Sama się dziwię, że skoro autorka zmagała się z depresją to i tak zdołała stworzyć tak pozytywną serię o Ani :D
      Czytałam też, że J.K. Rowling również zmagała się z depresją. W Harrym Potterze odzwierciedleniem jej depresji byli dementorzy, którzy zabierali ludziom całe szczęście. :)
      Pozdrawiam! :D

      Usuń